istockphoto-1353646587-612x612.jpg

Ca. hver 6. borger eller patient i venterummet har læse- og/eller skrivevanskeligheder, der er under dét niveau, som anses for nødvendigt for at deltage i et almindeligt samfundsliv. Derfor har denne workshop fokus på at hjælpe borgere og patienter med læse- og/eller skrivevanskeligheder til bedre kommunikation.

Kurset giver dig:

Kurset giver dig de nødvendige færdigheder og værktøjer til at forbedre kommunikationen med borgere og patienter, der har læse- og skrivevanskeligheder. Du vil lære at anvende teknologiske hjælpemidler, udvikle effektive læse-/skrivestrategier, og hvordan du kan understøtte en klar og tydelig kommunikation.

Kurset er for dig, der:

Er sundhedsfaglig og arbejder med borgere og patienter, som har få læse- og skrivekompetencer, er tosprogede eller ordblinde."

Beskrivelse af indhold:

På Institut for Kommunikation og Handicap har vores erfarne læse-/skrivekonsulenter en specialiseret viden om kommunikation med borgere og patienter med læse-/skrivevanskeligheder. Vi tilrettelægger i samarbejde med jer en proces, hvor vi sammen beskriver forløbet for den læse-/skriveudfordrede borger. Vi sætter spot på de steder, som vi af erfaring ved, er en udfordring for borgere med læse-/skrivevanskeligheder.

Desuden fokuserer vi på:

  • Viden om teknologiske hjælpemidler: Lær om de nyeste teknologier, der kan hjælpe borgere med læse- og skrivevanskeligheder.
  • Læse-/skrivestrategier: Strategier som kan bidrage til at mindske borgerens oplevelse af vanskeligheder.
  • Værktøjer til bedre kommunikation: Redskaber til at understøtte en bedre og mere succesfuld kommunikation.
  • Strukturering af formidling: Viden om, hvordan man kan strukturere sin mundtlige og skriftlige formidling på en klar og tydelig måde.

Råd og vejledning: Hvad det vil sige at have læse-/skrivevanskeligheder, og hvordan det kan vanskeliggøre borgeres kommunikation med social- og sundhedsvæsenet.

Før mødet: Fokus på at gøre det klart allerede i indkaldelsen, at der opfordres til at samtalen med den sundhedsprofessionelle lydoptages, eller at borgeren medbringer en ledsager til mødet.

Under mødet: Betydningen af at formidle mundtlig kommunikation i et roligt tempo og i lægmandssprog, samt at der løbende tjekkes ind med borgerens/patientens forståelse.

Efter mødet: Hjælp borgeren med at kunne huske og fastholde det centrale fra samtalen, f.eks. ved at få udleveret de vigtigste pointer i stikordsform på skrift.

Vil du gerne vide mere?

Vi tilbyder skræddersyede løsninger til lige netop det behov, I har. Vi udvikler desuden workshops, oplæg, kurser mv., der passer til den gruppe medarbejdere, der har brug for ny viden og nye kompetencer. 

Ønsker du at høre mere om, hvordan vi kan tilrettelægge et indhold, der passer til dig, din arbejdsplads eller din faggruppe, så tøv ikke med at kontakte os. 

Skriv til os her.