Ca. hver 6. borger eller patient i venterummet har læse- og/eller skrivevanskeligheder, der er under dét niveau, som anses for nødvendigt for at deltage i et almindeligt samfundsliv. Derfor har denne workshop fokus på at hjælpe borgere og patienter med læse- og/eller skrivevanskeligheder til bedre kommunikation.
Kurset giver dig:
Kurset giver dig de nødvendige færdigheder og værktøjer til at forbedre kommunikationen med borgere og patienter, der har læse- og skrivevanskeligheder. Du vil lære at anvende teknologiske hjælpemidler, udvikle effektive læse-/skrivestrategier, og hvordan du kan understøtte en klar og tydelig kommunikation.
Kurset er for dig, der:
Er sundhedsfaglig og arbejder med borgere og patienter, som har få læse- og skrivekompetencer, er tosprogede eller ordblinde."
Beskrivelse af indhold:
På Institut for Kommunikation og Handicap har vores erfarne læse-/skrivekonsulenter en specialiseret viden om kommunikation med borgere og patienter med læse-/skrivevanskeligheder. Vi tilrettelægger i samarbejde med jer en proces, hvor vi sammen beskriver forløbet for den læse-/skriveudfordrede borger. Vi sætter spot på de steder, som vi af erfaring ved, er en udfordring for borgere med læse-/skrivevanskeligheder.
Desuden fokuserer vi på:
- Viden om teknologiske hjælpemidler: Lær om de nyeste teknologier, der kan hjælpe borgere med læse- og skrivevanskeligheder.
- Læse-/skrivestrategier: Strategier som kan bidrage til at mindske borgerens oplevelse af vanskeligheder.
- Værktøjer til bedre kommunikation: Redskaber til at understøtte en bedre og mere succesfuld kommunikation.
- Strukturering af formidling: Viden om, hvordan man kan strukturere sin mundtlige og skriftlige formidling på en klar og tydelig måde.
Råd og vejledning: Hvad det vil sige at have læse-/skrivevanskeligheder, og hvordan det kan vanskeliggøre borgeres kommunikation med social- og sundhedsvæsenet.
Før mødet: Fokus på at gøre det klart allerede i indkaldelsen, at der opfordres til at samtalen med den sundhedsprofessionelle lydoptages, eller at borgeren medbringer en ledsager til mødet.
Under mødet: Betydningen af at formidle mundtlig kommunikation i et roligt tempo og i lægmandssprog, samt at der løbende tjekkes ind med borgerens/patientens forståelse.
Efter mødet: Hjælp borgeren med at kunne huske og fastholde det centrale fra samtalen, f.eks. ved at få udleveret de vigtigste pointer i stikordsform på skrift.