Hos personer med tale-sproglige vanskeligheder, som afasi og dysartri, og deres samtalepartnere kan den daglige kommunikation blive en stor udfordring.

Når talen rammes kan det betyde at den information, man ønsker at give, mister betydningsfulde elementer og måske bliver helt uforståelig for samtalepartneren.

Ved afasi kan evnen til at forstå tale kan også være svækket, og det påvirker forståelsen af det budskab, som en samtalepartner ønsker at videregive til den afasiramte.

Når en person har en hørenedsættelse, kan personen gå glip af vigtige informationer og trække sig i sociale sammenhænge, hvor der ikke er optimale lyttebetingelser.

For alle tre problemstillinger handler det om, at den enkeltes rolle i samtalen kan blive anderledes og der skal tage flere midler i brug for at få en god kommunikation.

Mangler I redskaber til at gøre kommunikationen mere flydende, oplever I misforståelser og frustrationer fra borgerne og jer selv? Så book en IKH specialist til at komme med input og inspiration til at gøre det anderledes end I plejer. Oplægget kan stå alene eller I kan bruge det som kick-off til et længere forløb om forbedring af kommunikationen mellem jer og borgerne.

Målet er at give deltagerne redskaber til, hvordan de kommunikerer bedst muligt med borgere, der har kommunikative vanskeligheder.

Kurset giver dig:

  • Kort introduktion til hvordan afasi og dysartri kan påvirke kommunikationen.
  • Kort introduktion til hvordan et høretab kan påvirke kommunikationen. 
  • Konkrete redskaber til hvordan kommunikationen kan optimeres, så fx mål for genoptræningen kan sættes i fællesskab og borgeren føler sig inddraget i beslutninger i processen.  

Kurset er for dig, der:

  • Arbejder med mennesker med tale- og sprogvanskeligheder.
  • Ønsker at forbedre kommunikationen og som vil lære at kommunikere mere effektivt og empatisk med personer, der har kommunikative udfordringer.

Beskrivelse af indhold:

  1. Introduktion til kommunikative vanskeligheder:

    • Afasi og dysartri: Hvordan disse tilstande påvirker tale og forståelse.
    • Høretab: Indvirkning på kommunikation og sociale interaktioner.

  2. Kommunikationsstrategier:

    • Teknikker til at forbedre forståelse: Brug af visuelle hjælpemidler, gestik og skriftlige noter.
    • Tilpasning af samtalestil: Tal tydeligt, brug simple sætninger, og vær tålmodig.
    • Sikring af lyttebetingelser: Skab optimale lytteforhold ved at reducere baggrundsstøj og sikre god belysning.

  3. Spørgsmål og svar:

    Aktuelle problemstillinger: Deltagere kan bringe egne udfordringer op og få  rådgivning om de udfordringer, som mødes i arbejdet.

Vil du gerne vide mere?

Vi tilbyder skræddersyede løsninger til lige netop det behov, I har. Vi udvikler desuden workshops, oplæg, kurser mv., der passer til den gruppe medarbejdere, der har brug for ny viden og nye kompetencer. 

Ønsker du at høre mere om, hvordan vi kan tilrettelægge et indhold, der passer til dig, din arbejdsplads eller din faggruppe, så tøv ikke med at kontakte os. 

Skriv til os her.