Hos personer med tale-sproglige vanskeligheder, som afasi og dysartri, og deres samtalepartnere kan den daglige kommunikation blive en stor udfordring.
Når talen rammes kan det betyde at den information, man ønsker at give, mister betydningsfulde elementer og måske bliver helt uforståelig for samtalepartneren.
Ved afasi kan evnen til at forstå tale kan også være svækket, og det påvirker forståelsen af det budskab, som en samtalepartner ønsker at videregive til den afasiramte.
Når en person har en hørenedsættelse, kan personen gå glip af vigtige informationer og trække sig i sociale sammenhænge, hvor der ikke er optimale lyttebetingelser.
For alle tre problemstillinger handler det om, at den enkeltes rolle i samtalen kan blive anderledes og der skal tage flere midler i brug for at få en god kommunikation.
Mangler I redskaber til at gøre kommunikationen mere flydende, oplever I misforståelser og frustrationer fra borgerne og jer selv? Så book en IKH specialist til at komme med input og inspiration til at gøre det anderledes end I plejer. Oplægget kan stå alene eller I kan bruge det som kick-off til et længere forløb om forbedring af kommunikationen mellem jer og borgerne.
Målet er at give deltagerne redskaber til, hvordan de kommunikerer bedst muligt med borgere, der har kommunikative vanskeligheder.