Er din kommunikation med borgere inddragende og respektfuld? Oplever du, at kommunikationen med en særligt sårbar borger kan være svær?
På Institut for Kommunikation og Handicap arbejder vi med en bred vifte af metoder og greb til at fremme og forbedre kommunikation. Vi tilbyder rådgivning, undervisning og skræddersyede udviklingsforløb.
Formålet er at inspirere og bidrage til, at vi sammen fremmer borgerkommunikation. Det omfatter både relationer og inddragelse mellem borger, pårørende og medarbejdere på social- og sundhedsområdet i Region Midtjylland og i kommunalt regi.
IKH's tilgang til udvikling af god borger/patientkommunikation har særligt fokus på viden, læring og mestring. Vi arbejder ud fra en specialiseret og målrettet indsats. Herudover har vi mangeårig praksis og specialisterfaring samtidig med, at vi læner os op ad nyeste viden og forskning inden for kommunikationsområdet.
Brug for konkret rådgivning, et oplæg på jeres personaledag, eller et udviklingsforløb?
På IKH har vi specialiseret viden og erfaring med kommunikation til og med sårbare borgere.
Vi har udviklet konkrete forløb baseret på evidensbaserede metoder og ud fra praksiserfaring og viden.
Her er et udpluk af de forløb/rådgivning/oplæg, vi kan tilbyde:
- Styrk din stemme styrk din kommunikation
- Køn og Kommunikation - Hvordan møder du transpersoner og non-binære personer i din hverdag?
- Mødet med udadreagerende og aggressive borgere og patienter
- Stemmen som redskab ved konflikthåndtering
- Kommunikation med borgere/patienter med hørenedsættelse
- Samtalestøtte til borgere/patienter med afasi (fx svært ved at finde ord eller forstå det sagte fx efter blodprop/blødning i hjernen)
- Samtalestøtte til sårbare borgere/patienter (fx borgere med demens, dysartri, kognitive udfordringer)
- Digital kommunikation – skab nærvær over skærm
- Kommunikation med borgere/patienter med svære funktionsnedsættelser
- Kommunikation med den pårørende i krise
- Musikterapi som kommunikation